Saturday, October 16, 2010

BELAJAR vs PERIKSA

Peperiksaan, exam atau imtihan adalah satu medan untuk menguji penguasaan seorang pelajar terha dap pelajaran. Tidak kiralah pelajar sekolah rendah, menengah mahupun universiti. Semakin hampir hari peperiksaan semakin hampir kita dengan buku (cey, mcm ayt hypothesis plak, huhu) pelbagai kaedah timbul misalnya study group, study hard, study smart, dll.

PELIK...TAPI BENAR..

Tujuan kita tak lain tak bukan nak capai marksh tinggi seterusnya memudahkan kita mencapai cita-cita. Antara nasihat yang kita dengar
"Anak ayah ni belajar betul-betul, bila dah pandai boleh cari kerja bagus, hidup senang, taklah susah macam ayah ni."
Lazimnya ibu bapa akan marah anak-anak yang gagal dalam peperiksaan seperti UPSR, PMR, SPM dsd. Namun tiada dosa atau pahala yang Allah janjikan. Natijahnya selepas akhir semester.

Suatu perkara yang pelik sekiranya ibu bapa tidak memarahi anak-anak seandainya gagal dalam peperiksaan yang dihadapi setiap hari, mithalnya :
  • pergaulan bebas
  • tonton filem porno
  • tinggalkan solat dll
Padahal peperiksaan itu yang akan menentukan pengakhiran kita. Sama ada ke SYURGA atau NERAKA??? Maka dalam konteks ini, peperiksaan manakah yang perlu diutamakan?

LARANGAN BELAJAR KERANA DUNIA

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

"Barangsiapa yang belajar sesuatu ilmu sepatutnya dia belajar kerana Allah, dia tidak mempelajarinya melainkan untuk dapatkan ganjaran dunia, maka dia tidak akan dapatbau syurga pada Hari Kebangkitan"
Amatlah rugi bagi mereka yang tergolong dalam golongan ini, bukan sahaja tidak dapat pahala ibadah malah tidak akan mencium bau syurga bahkan dijanjikan leh nabi akan dimasukkan ke dalam neraka.

NIAT SEBENAR MENUNTUT ILMU

Sesungguhnya setiap pekerjaan itu dimulakan dengan niat. NIAT ADALAH SESUATU YANG ASAL BAGI SETIAP AMALAN. Berapa banyak amalan dunia disebabakan niat baik menjadi amalan akhirat dan berapa banyak amalan akhirat menjadi amalan dunia disebabkan niat.

Oleh yang demikian, marilah kita bersama-sama berusaha mengubah niat dan perbuatan agar kita semua belajar kerana Allah. Tiada salah niat belajar kerana sijil, tapi sijil bukan bertujuan mendapatkan kerja yang bagus sebaliknya sebagai wasilah untuk menyebarkan dakwah di jalan Allah lantaran sudah menjadi kebiasaan masyarakat dewasa ini yang lebih memandang sijil dan kelayakan seseorang untuk menerima dan mempercayai kata-kata individu tersebut.

Ilmu itu di dalam dada bukan di dalam buku

Dan ingat!!!

"ILMU ITU CAHAYA DAN CAHAYA TIDAK AKAN DIBERI KEPADA ORANG YANG MELAKUKAN MAKSIAT..."

Renung dan fikirkan...

Keberkatan guru itu amat penting kerana tanpa guru siapalah kita..

Akhirulkalam, kami mengucapkan selamat bertawakal kepada pelajar Tingkatan 3 yang telah menduduki PMR, selamat berusaha dan menjawab bagi calon SPM yang bakal menduduki SPM, dan pelajar2 yang sedang atau bakal menduduki peperiksaan.

Wallahua'lam...


Petikan Bahan Usrah
Lujnah Usrah dan Tarbiyyah
SMK Agama Pedas


No comments:

Post a Comment