Tuesday, February 26, 2013

Jagalah Allah, nescaya Allah menjagamu.. :)


Daripada Abu Abbas, Abdillah bin Abbas r.a berkata: Saya pernah berada di belakang Nabi SAW pada suatu hari, maka beliau bersabda:

Maksudnya: "Wahai anak, saya hendak mengajarimu beberapa kalimah: Jagalah Allah nescaya Allah menjagamu; jagalah Allah nescaya engkau mendapati-Nya bersamamu; jika engkau meminta, mintalah kepada Allah; jika engaku meminta tolong, mintalah pada Allah. Ketahuilah bahawasanya, jika umat manusia bersatu untuk memberimu manfaat dengan sesuatu, mereka tidak dapat melakukannya dengan sesuatu yang telah Allah tetapkan bagimu dan jika mereka bersatu untuk mencelakakanmu dengan sesuatu, mereka tidak dapat melakukannya kecuali dengan sesuatu yang telah Allah tetapkan bagimu. Telah diangkat kalam dan telah kering tinta (dakwat) lembaran-lembaran itu (tintanya)"

(Riwayat Ahmad no. 2669, al-Tarmizi no.2516 dan al-Hakim no. 6302)

Dalam riwayat selain Imam al-Tarmizi disebutkan:

Maksudnya: "Jagalah Allah nescaya engkau mendapati-Nya di hadapanmu; kenalilah Allah di waktu lapang nescaya Dia mengenalimu pada waktu kesusahan. Ketahuilah, bahawa apa yang luput daripadamu tidak bakal mengenaimu, dan apa yang mengenaimu tidak bakal luput daripadamu. Ketahuilah bahawa bersama kesabaran ada kemenangan; bersama kesusahan ada jalan keluar; dan bersama kesulitan ada kemudahan"

Petikan "Hadis 40 Imam Nawawi Oleh Ustaz Zahazan Mohamed dan Ustaz Muhammad Zakaria"

1 comment: