Wednesday, November 9, 2011

Monolog Srikandi Umar (siri 2)

Monolog Srikandi Umar (siri 2)

Srikandi Umar terus bermonolog memikirkan masalah ummah..

Subhanallah..
 Dalam meniti hari-hari terakhir aku disekolah ini,,semakin ligat akal dan emosi ku berfikir tentang mereka walau sepatutnya aku bimbang akan SPM yang bakal menjelang tidak kurang 2 minggu lagi,, namun aku kasihkan mereka kerana Allah,,aku perhatikan junior- junior ku yang masih mentah tapi ada yang beranggapan mereka sudah terlebih dewasa, sehingga ada yang membaca novel di kamar mandi tatkala majlis ilmu berlangsung di musolla, mungkin dada mereka sudah sarat dengan ilmu agama...Selalu aku memikirkan mana silapnya tarbiyah islami di ma'had ini. Yang menjadi masalahnya bukan semua yang begitu tetapi segelintir cuma. Namun yang segelintir itulah yang bakal merobek nama baik sekolahku, nama seorang mufti yang tersohor. Ya Allah , tunjukkanlah di mana silap itu agar kami dapat baiki berkat petunjuk dari Mu..

Masalah yang sama berulang, bagiku, selagi ia tidak diselesai mana mungkin isu-isu lain boleh di bereskan. Teringat beberapa bait ayat yang menjadi prinsip sahabat karibku Imtisal, "HABLU MINALLAH HABLU MINANNAS".. Boleh dikatakan saban hari jemaah memulakan solat pasti akan ada golongan yang "menyerikan" solat kami.. malangnya, bukan dengan matlamat islam , tetapi perbuatan melambangkan mereka tewas dengan godaan thaghut laknatullah.

"Ya Allah, maafkan aku ya Allah, mereka ganggu solatku, mereka mengganggu solat kami, mereka menganggu saat-saat indah kami bermikraj dengan-Mu, bagaimana kami mahu tunduk dengan khusyuk kepada-Mu sedang ada antara hamba-Mu yang tewas, lalu bersahabat dengan syaitan. " rintihku di dalam hati.

 Manakan tidak ada di antara pelajar sekolahku yang dengan sengajanya melewat-lewatkan masuk dalam jemaah, menurut kiraanku mereka menunggu tahiyat akhir baru mereka mulakan solat..

"Dhoif sungguh iman kami, ya Allah sungguh kami tergolong dalam golongan yang menzalimi diri, maka ya Allah bantu kami.."

Saban hari masalah yang sama berulang, sikap pelajar sekolah itu semakin hari semakin kritikal, aku menanti alumni yang sudi menginjakkan kaki ke sekolah itu. Aku bimbang andai Allah memberikan bala, tapi alangkah malangnya kami, kerana kedangkalan kami berfikir akan peringatan yang Allah campakkan tanpa sedar.

Rupa-rupanya sahabat ku yang lain turut memikirkan masalah yang sama, dek kekangan masa kami hanya mampu memendamkan segala di benak masing-masing. Jauh di sudut hati mengharapkan agar kepimpinan yang akan datang lebih cakna dan tidak mengulangi kesilapan kepimpinan terdahulu..

"Allahhu Rabbi, Maafkanlah hamba Mu yang lemah, hina, zalim , lagi banyak dosa. ya Allah,, semoga coretan dari hati ini mampu membuka mata semua pelajar , bahkan bekas pelajar yang sayang akan sekolah ini, sayang akan adik-adik di sini ,sayang akan diri mereka, dan yang paling penting sayang akan generasi muda Islam yang bakal membantu menegakkan syiar Islam di sekeliling mereka agar masalah-masalah kecil yang merbahaya kesannya dapat dibendung. Ya Allah, aku rindukan generasi baru yang bakal menggantikan Abu Bakr, Umar, Uthman , Ali.. Mungkinkah pejuang-pejuang Islam yang hebat dan unggul dilahirkan semula?Bantu kami Ya Allahu Rabbi. Tunjukkan kami jalan yang lurus menuju ad-deen al-haq.. wallahua'lam..   

bersambung...

1 comment:

  1. Ujian nan berat, mencabar. Jangan pernah jatuh dik, malah terus dan lebih kukuh di atas jejambat dakwah. Mana pernah Umar r.a tinggalkan Islam tatkala wafatnya Rasullullah. Jadi, tatkala tiada siapa yang bisa menghulurkan tangan, kita yang cari rakan untuk membantu, supaya dapat manifestasi tingginya agama kita. Allah yusahhil alaikum^^

    ReplyDelete